Europese bedrijven willen niet dat scheepsbouwer IHC in Chinese handen komt in 2020

Investeringsmaatschappij HAL, baggerbedrijf Van Oord en de Belgische baggeraar Deme willen niet dat scheepsbouwer IHC in Chinese handen komt. Daarom hebben deze bedrijven plannen om scheepsbouwer IHC over te nemen. Dit bericht werd gemeld door Het Financieele Dagblad (FD) en de Belgische zakenkrant De Tijd op vrijdag 24 januari 2020. De kranten hebben hun mediabericht geplaatst op basis van anonieme bronnen. Als de Nederlandse bedrijven en het Belgische bedrijf er inderdaad in slagen om IHC over te nemen wordt voorkomen dat deze scheepsbouwer in handen van Chinese investeerders komt.

Het is voor Nederlandse en Belgische baggeraars niet gunstig als er nog een scheepsbouwer in de handen van de Chinezen komt. De baggeraars uit Nederland en België ondervinden de afgelopen jaren al sterke concurrentie vanuit China. Als IHC namelijk zou worden overgenomen door Chinezen zou daardoor cruciale technologie en kennis in Chinese handen komen. Dat zou de concurrentiepositie van de Europese bedrijven alleen nog maar verder in moeilijkheden brengen. IHC heeft de laatste tijd te kampen met rode cijfers.

De scheepsbouwer probeert deze cijfers al langer groen te maken maar dat lukt nauwelijks. Ook in 2019 zou het bedrijf in het rood hebben gestaan. In 2018 had IHC een verlies van 80 miljoen euro in de boeken genoteerd. Op dit moment is IHC grotendeels in handen van de Nederlandse investeringsmaatschappij Indofin. Verder hebben het personeel en Rabo Capital een belang in het bedrijf.