Europese autofabrikanten investeren miljarden in 2016 in ontwikkeling elektrische auto’s

In Europa is een ware run aan de gang in de autowereld. Europese autofabrikanten willen zo snel mogelijk elektrische automodellen aan het publiek presenteren. Op de autosalon in Parijs promoten de Europese autofabrikanten hun nieuwe elektrische auto’s en proberen daarmee zoveel mogelijk publiek te trekken. De Europese marktleider op het gebied van elektrische auto’s is Renault maar ook Opel, Mercedes en autofabrikant BMW doen grote investeringen die tot in de miljarden lopen om maar de beste elektrische auto’s te ontwikkelen. Inmiddels heeft Volkswagen ook de focus gelegd op elektrische auto’s.

Omslagpunt
Het wordt duidelijk dat auto’s die op diesel en benzine rijden steeds minder aandacht krijgen. Hoogleraar Maarten Steinbuch van de TU Eindhoven verwacht dat er rond 2020 en 2021 een daadwerkelijk omslagpunt gaat komen. Op dat moment zal de consument afstappen van auto’s die op benzine of diesel rijden om voortaan elektrisch te gaan rijden. Vanaf 2021 zal een elektrische auto ook goedkoper worden dan een auto die op benzine of diesel rijd.

Bewustwording
Verschillende autofabrikanten zijn zich van deze ontwikkeling bewust. Ondanks dat moest een automerk zoals Volkswagen eerst wakker worden geschud door het dieselschandaal. Volkswagen is de grootste autoproducent in de wereld maar gaf tot voor kort geen prioriteit aan de ontwikkeling en productie van elektrische auto’s. Nu komt het bedrijf er achter dat ze geen keuze heeft. Vrijwel alle automerken ontwikkelen elektrische auto’s en Volkswagen zal in deze ontwikkeling mee moeten gaan als ze haar marktpositie wil behouden en verstevigen.