Technisch Werken

EU gaat CO2 emissie vrachtwagens reduceren door verplichte technische aanpassingen vanaf 2018

De Europese Unie wil de CO2-uitstoot van vrachtwagens aanpakken. Daarnaast wil de Europese Unie dat de vrachtwagens die in Europa rijden veiliger worden. Het aantal verkeersslachtoffers die door vrachtwagens worden veroorzaakt moet worden teruggedrongen. Een groot deel van de ongelukken met vrachtwagens ontstaan doordat vrachtwagens een deel van de voetgangers en fietsers niet zien omdat ze in de zogenaamde ‘dode hoek’ zitten. Dit moet in de toekomst worden voorkomen worden en daarom moeten vrachtwagens een ontwerp krijgen waarmee rekening is gehouden met de veiligheid van voetgangers of fietsers. Het is de bedoeling dat de vrachtwagenchauffeur in de toekomst altijd de voetgangers en fietsers kan zien.

Veiliger en milieuvriendelijker
Vrachtwagens moeten in de toekomst zowel veiliger als milieuvriendelijker worden. Het vrachtwagenontwerp moet er voor zorgen dat de bestuurder het overige verkeer goed kan zien. Daarnaast moet er ook aandacht worden besteed aan het brandstofverbruik. Een aerodynamisch ontwerp zou het brandstofverbruik moeten verlagen. Daardoor zou de emissie van fijnstof en broeikasgassen ook worden beperkt.

CO2 uitstoot vrachtwagens

Vrachtwagens zijn verantwoordelijk voor ongeveer twintig procent van de uitstoot van CO2 in de transportsector. Volgens de Europese Commissie moet deze emissie met 15 procent omlaag in 2025. In 2030 zou de emissie met in totaal 30 procent zijn verlaagd. Deze doelstellingen zijn lager dan de doelstellingen waarvoor andere lidstaten zoals Nederland en Frankrijk pleiten. Dat betekent dat deze landen liever een sterker CO2 reductie voor vrachtwagens opleggen. Niet alleen een aantal lidstaten willen meer ambitie ook milieuorganisaties en een aantal grote multinationals en vervoerders zouden graag meer CO2 reductie zien voor vrachtwagens.

Transport & Environment
De regels die op dit moment zijn opgesteld om trucks verkeersveiliger te maken zijn volgens verschillende experts niet voldoende. Een beter zicht voor de chauffeur is natuurlijk een begin. Tot vind de lobbyclub Transport & Environment dat vrachtwagens nog veiliger aan het verkeer moeten deelnemen. Zo zouden vrachtwagens die in de stad en drukke gebieden rijden nog beter worden uitgerust om veilig aan het verkeer deel te nemen. Voor trucks die in de stad rijden moeten strengere regels gelden dan voor de ‘snelwegtrucks’. Volgens Transport & Environment moeten lidstaten en het Europees Parlement dan ook met initiatieven komen en wetsvoorstellen om de veiligheidsvoorschriften voor vrachtwagens aan te scherpen.

Deel dit artikel!

Als senior intercedent bij een groot technisch uitzendbureau is Pieter Geertsma verantwoordelijk voor het bemiddelen van personeel in het marktsegment werktuigbouwkunde. Daarnaast is hij landelijk aanspreekpunt voor vragen over dit marktsegment en de ontwikkelingen die daarin plaatsvinden. Door intensieve samenwerking met interne en externe collega’s heeft hij een goed beeld van de totale technische markt. Hierdoor krijgt hij naast nieuws over techniek, innovaties en arbeidsmarkt ook actuele vacatures binnen.

Getagd met
Geplaatst in Nieuws