Technisch Werken

Duitse bestuursrechter: steden mogen vervuilende dieselauto’s weren vanaf 2018

Vervuilende dieselauto’s zullen in de toekomst steeds meer uit het straatbeeld van Europa verdwijnen. De energietransitie in de voertuigenbranche is een feit. Dat houdt in dat overheden en autoproducenten overstappen op hybride en elektrische auto’s. Toch duurt het nog jaren voordat de verbrandingsmotoren uit de voertuigenindustrie verdwijnen. Veel mensen hebben nog auto’s die op benzine en diesel rijden. Juist de meest vervuilende varianten zullen de komende jaren uit het straatbeeld verdwijnen. Daarbij richt men zich vooral op oude vervuilende dieselauto’s. In verschillende Europese steden wil men deze klimaatonvriendelijke auto’s liever niet op de weg zien vanwege de schade die de uitlaatgassen van deze auto’s veroorzaakt voor de luchtkwaliteit.

In Duitsland is een rechtszaak aangespannen door milieuorganisatie Deutsche Umwelthilfe (DUH) om er voor te zorgen dat de luchtkwaliteit van de Duitse steden Düsseldorf en Stuttgart wordt verbeterd. Deze steden mogen nu van de rechter oudere, vervuilende dieselauto’s weren uit bepaalde delen van de gemeente om daar de luchtkwaliteit te verbeteren. Milieuorganisaties krijgen ook meer invloed. Wanneer steden namelijk geen gehoor geven aan de oproep om vervuilende diesels te weren dan kan het stadsbestuur door milieuorganisaties tot zo’n maatregel worden gedwongen.

De maatregel is er niet voor niets. De grenswaarden voor stikstofdioxide in Düsseldorf en Stuttgart zijn de afgelopen tijd aanzienlijk overschreden. Dat zorgt er voor dat de luchtkwaliteit in die steden aanzienlijk ongezond is. Deze Duitse steden vormen echter geen uitzondering. Er zijn zeventig steden die niet voldoen aan de Europese norm die is opgesteld voor de luchtkwaliteit. Op dit moment heeft de Deutsche Umwelthilfe tegen ongeveer twintig steden een rechtszaak aangespannen. Daartoe behoren ook de Duitse steden Berlijn en München. De uitspraak van de hoogste rechter heeft waarschijnlijk ook gevolgen voor de rechtszaken die in andere steden zijn gestart ter verbetering van de luchtkwaliteit. Door deze rechtszaken wordt het wel erg onaantrekkelijk voor automobilisten om oude vervuilende dieselvoertuigen aan te schaffen en te gebruiken. De energietransitie in de voertuigentechniek wordt zo bijna gerechtelijk gedwongen.

Deel dit artikel!

Als senior intercedent bij een groot technisch uitzendbureau is Pieter Geertsma verantwoordelijk voor het bemiddelen van personeel in het marktsegment werktuigbouwkunde. Daarnaast is hij landelijk aanspreekpunt voor vragen over dit marktsegment en de ontwikkelingen die daarin plaatsvinden. Door intensieve samenwerking met interne en externe collega’s heeft hij een goed beeld van de totale technische markt. Hierdoor krijgt hij naast nieuws over techniek, innovaties en arbeidsmarkt ook actuele vacatures binnen.

Getagd met
Geplaatst in Nieuws
Like ons op Facebook!