Duits OM: ‘topman Volkswagen wist voor het najaar van 2015 van sjoemelsoftware’

Het Duitse Openbaar Ministerie (OM) heeft in documenten genoteerd dat de huidige Volkswagen-topman Herbert Diess ook op de hoogte was van de sjoemelsoftware die door de autofabrikant werd geïnstalleerd in bepaalde dieselauto’s. De topman zou hiervan op de hoogte zijn voordat het schandaal ontdekt werd door de autoriteiten in het najaar van 2015. Diess zou aanwezig zijn geweest bij een vergadering op 27 juli 2015. Bij die vergadering zou ook de toenmalige baas van de Volkswagen Group Martin Winterkorn aanwezig zijn. Dit staat in het Duitse tijdschrift Der Spiegel. Tijdens de bijeenkomst werd onder andere benoemd dat de Amerikaanse toezichthouders hadden gedreigd dat ze de verkoop van Volkswagen voertuigen in Amerika zouden stopzetten omdat de voertuigen teveel schadelijke stoffen uit zouden stoten. In de bijeenkomst hadden de aanwezigen met elkaar besproken hoe ze de Amerikaanse toezichthouders zouden kunnen overtuigen om het verbod niet in te stellen.

De Duitse openbaar aanklager heeft besloten om opnieuw een onderzoek in te stellen naar de topman Winterkorn. Deze topman had tijdens het onderzoek dat naar zijn betrokkenheid bij het dieselschandaal werd gedaan een deel van zijn eigen geld hebben verplaatst naar Zwitserland. In de maand mei van 2018 werd Winterkorn al aangeklaagd door de justitie van Amerika. De Amerikaanse justitie wil hem vervolgen vanwege de betrokkenheid van de topman bij het dieselschandaal. De beschuldiging van de Amerikaanse justitie is gericht op zijn betrokkenheid bij de samenzwering en het overtreden van milieuregels. Topman Diess zou in eerste instantie niet vervolgd worden door de justitie van Amerika. Daardoor ontstond het vermoeden dat hij onschuldig is. De publicatie in Der Spiegel zorgt er voor dat er twijfels ontstaan over de informatiestroom van Volkswagen Group. Men vraagt zich af of de Volkswagen Group haar investeerders wel tijdig op de hoogte heeft gebracht van de sjoemelsoftware die de uitstoot van Volkswagens tijdens emissietesten manipuleerde.