Digitaal adverteren wordt belangrijker voor uitzendbureaus in 2019

Uitzendorganisaties kunnen tegenwoordig niet meer zonder internet. Via internet worden vacatures en nieuws verspreid door uitzendorganisaties aan potentiële klanten maar ook naar potentiële kandidaten. Deze worden daardoor goed op de hoogte gehouden van de vraag en het aanbod van het uitzendbureau. De uitzendorganisaties in Nederland hebben te maken met een aanzienlijke krapte op de arbeidsmarkt. Met name technische uitzendbureaus en uitzendbureaus die personeel bemiddelen in de bouw, installatietechniek en elektrotechniek merken dat er een groot aanbod is aan vacatures maar dat er nauwelijks geschikte kandidaten zijn om deze vacatures in te vullen.

Daarom zijn uitzendbureaus op zoek naar personeel. Ze verspreiden hun advertenties en vacatures via hun eigen websites maar ook via jobboards. Ook sociale media wordt steeds vaker ingezet in de verpreiding van online advertenties. Het probleem is echter dat mensen op een gegeven moment overspoelt worden met online acties en online advertenties. Als mensen iedere dag een enorme hoeveelheid mails, appjes en andere digitale berichten krijgt met vacatures en ander aanbod dan is de kans groot dat men al deze berichten niet meer gaat lezen. De interesse in online advertenties neemt af en het doel waardoor deze zijn ontwikkelt, namelijk respons, wordt niet behaald.

Uitzendbureaus doen er daarom goed aan om gericht advertenties op te stellen voor bedrijven en kandidaten. Een gerichte aanbieding of een gericht vacatureaanbod kan wellicht nog rekenen op interesse vanuit de kandidaat maar ook vanuit opdrachtgevers. Professionele uitzendorganisaties gaan daarom hun marketingbeleid nauwkeurig onderzoeken en gerichter maken zodat de juiste mensen en bedrijven worden bereikt. Niet alleen wordt digitaal adverteren belangrijker voor uitzendorganisaties vooral gericht adverteren is van belang. De inhoud van de advertentie is minimaal zo belangrijk als de plek waar de advertentie onder de aandacht wordt gebracht en de frequentie van de advertenties.