Deloitte gaat interne emissiecontrole uitvoeren voor Daimler in 2016

Daimler heeft het bedrijf Deloitte Touche Tohmatsu ingehuurd in 2016. Het bedrijf gaat Daimler helpen doormiddel van een intern onderzoek naar de emissie van de dieselvoertuigen van Daimler. Hierbij wordt onder andere de emissietechnologie van de autofabrikant onderzocht. Het onderzoek van Deloitte bij Daimler is ingesteld op verzoek van het Amerikaanse ministerie van Justitie. Dit maakte het persbureau Reuters bekend.

Deloitte heeft een aantal van haar personeelsleden de opdracht gegeven om documenten te onderzoeken van de motorontwikkelingslocatie van Daimler. Deze motorontwikkelingslocatie bevindt zich in Sindelfingen. Het hoofdkantoor van Daimler is gevestigd in Stuttgart. Ook daar zal Deloitte onderzoek doen naar documenten die verband houden met de emissietechnologie van Daimler. Daarbij wordt ook de aandacht gevestigd op de dieselauto’s.

Een aantal Amerikaanse consumenten hebben eerder al een rechtszaak gestart tegen het bedrijf Daimler. Deze consumenten hadden het Duitse autoconcern ervan beschuldigd van het manipuleren van de uitstootwaarden van de BlueTec-dieselwagens. Deze emissie werd volgens de Amerikaanse consumenten te gunstig  afgeschilderd door Daimler. Zes maanden geleden heeft het Amerikaanse milieudienst EPA al toegezegd dat ze alle personenwagens met een dieselmotor in de Verenigde Staten zal controleren.

Dit bericht bracht de EPA naar buiten toen bekend werd dat Volkswagen had toegegeven dat ze manipulerende software had ingebouwd in een aantal automodellen. Deze misleidende software werd later ook wel aangeduid met de term sjoemelsoftware. Volkswagen had deze software geïnstalleerd om de uitstoot van schadelijke stoffen te verlagen tijdens emissiecontroles.

Reactie van Technisch Werken

Het was een kwestie van tijd nadat Volkswagen tegen de spreekwoordelijke lamp aan liep. Er zouden natuurlijk meerde auto’s en automerken worden onderzocht op manipulerende software. Het is namelijk onwaarschijnlijk dat alleen Volkswagen zich met deze frauduleuze praktijken bezig hield.  Toch is er nog niet een ander automerk zo duidelijk in het nieuws geweest als Volkswagen sinds 2015.