Daimler zou sjoemelsoftware hebben gebruikt rond 2015

Amerikaanse onderzoekers hebben de auto’s van autofabrikant Daimler onderzocht op de aanwezigheid van sjoemelsoftware. Volgens de onderzoekers heeft het autoconcern inderdaad dergelijke manipulerende software gebruikt. Dit is de conclusie althans van het onderzoek schrijft het Duitse blad Bild am Sonntag. Het bericht werd door het Duitse blad opgesteld op basis van vertrouwelijke documenten. Bild am Sonntag geeft aan dat er in bepaalde auto’s van het concern door Amerikaanse onderzoekers technologie is aangetroffen die de apparatuur om schoner te rijden na 26 kilometer uitschakelt. Autoproducent Daimler weigert inhoudelijk commentaar te geven op dit onderzoek. De autoproducent geeft aan dat de Amerikaanse autoriteiten tot nu toe nog geen officiële klacht hebben ingediend bij het bedrijf.

Sjoemelsoftware

Daimler is het moederbedrijf van Mercedes-Benz. Dit bedrijf is na het sjoemelsoftwareschandaal van Volkswagen in 2015 extra onderzocht. Volkswagen had op basis van verschillende onderzoeken bewust de emissietesten gemanipuleerd door gebruik te maken van zogenaamde sjoemelsoftware. Door Volkswagen is sjoemelsoftware een waar begrip geworden in de autowereld. Deze software zorgt er voor dat auto’s die deze software bevatten milieuvriendelijker lijken dan ze daadwerkelijk zijn. De uitstootgegevens oftewel de emissie lijkt minder schadelijk. Het knoeien met deze gegevens zorgt er voor dat autoproducenten beter conform bepaalde milieunormen lijken te produceren. In feite worden zowel consumenten als overheden voor de gek gehouden. Daarom is men in verschillende landen extra zorgvuldig omgegaan met autotesten. Inmiddels zijn er in de Verenigde Staten en in Duitsland verschillende onderzoeken in gang gezet naar de voertuigen van Daimler.

Auto’s terugroepen

Inmiddels heeft Daimler al miljoenen Europese dieselwagens teruggeroepen naar de garage voor bepaalde aanpassingen. Volgens Daimler had deze terugroepactie te maken met het geruststellen van bestuurders van dieselauto’s en om daarnaast “het vertrouwen in dieseltechnologie te versterken.” Toch roept deze terugroepactie ook bepaalde twijfels op. Er zijn verschillende instanties die vermoeden dat ook bij Daimler bewust emissietesten zijn omzeild of gemanipuleerd. Volkswagen moest in ieder geval in het verleden diep door het stof nadat aan het licht kwam dat deze autoproducent daadwerkelijk de overheden en de consumenten voor de gek had gehouden met sjoemelsoftware. Het heeft de Duitse autoproducent miljarden euro’s gekocht. In de automotive sector is men nu extra alert en heeft men bovendien te maken met veel strengere testen die de daadwerkelijke situatie op de weg veel beter nabootsen.