Categorie snorfiets verdwijnt mogelijk na 2017

Snorfietsen zijn gemotoriseerde fietsen met een constructiesnelheid van 25 kilometer per uur. Daarnaast hoef je op een snorfiets geen helm te dragen. Snorfietsen worden steeds populairder in Nederland maar dat gaat mogelijk veranderen. Veel snorfietsen zijn in feite begrensde brommers of begrensde scooters. Daarom spreekt men in plaats van snorfietsen ook wel over snorscooters. Deze vervoersmiddelen worden in grote steden steeds vaker gebruikt als vervanging van de auto of het openbaar vervoer maar volgens sommige steden zorgt het gebruik van snorfietsen ook voor vele ongelukken. Vooral op fietspaden vinden verhoudingsgewijs veel ongelukken plaats met snorfietsen.

Ongelukken met snorfietsen
De gemeente Amsterdam is bezorgd over het aantal snorscooters waarmee ongelukken gebeuren. Van alle ritten die worden afgelegd in de stad wordt maar 1 á 2 procent door scooters afgelegd. Desondanks is 25 procent van alle verkeersslachtoffers betrokken geweest bij een ongeval waarbij één van de verkeersdeelnemers gebruik maakte van een scooter aldus de gemeente Amsterdam. De woordvoerder van deze gemeente gaf tevens aan dat 80 procent van de scooterrijders te hard rijd. Dit is dus harder dan 25 kilometer per uur als het gaat om snorscooters. Deze constructiesnelheid mag echter overtreden worden met drie kilometer per uur waardoor de totale snelheid die met een snorscooter gereden mag worden op 28 kilometer per uur komt. Dit is dikwijls veel sneller dan de snelheid van het gemiddelde verkeer op een fietspad.

Snorfietsen op de rijbaan
De gemeente van Amsterdam overweegt om de snorfiets niet meer op de fietspaden te laten rijden maar net als een brommer te behandelen. Dit houdt in dat de snorfiets naar de normale rijbaan wordt verbannen. De gemeente Amsterdam geeft aan dat er een wettelijk kader in de maak is die gemeenten meer vrijheden gaat bieden. Minister Schultz van Infrastructuur en Milieu heeft namelijk laten weten dat gemeenten mogen afwijken van de landelijke regels. De wetswijziging daarvoor vereist is moet nog door de Tweede en Eerste Kamer. Naar verwachting kan de gemeente van Amsterdam in de loop van 2018 de snorscooter naar de rijbaan verbannen. De gemeente heeft het plan om binnen de ringweg A10 alle snorscooters van de rijbaan te laten gebruiken in plaats van het fietspad. De verkeersveiligheid op het fietspad zou daardoor bevorderd worden. Scooters zouden nu veel ruimte op het fietspad innemen. Daarnaast zouden snorscooters vaak veel harder gaan dan de constructiesnelheid van 25 kilometer per uur.

Categorie snorfiets verdwijnt?
Als snorfietsen in de toekomst net zo worden behandeld als bromfietsen dan blijft de vraag over of de categorie snorfietsen wel moet blijven bestaan in Nederland. Momenteel is de Nederlandse regering aan het verkennen of de categorie snorfiets in zijn geheel moet verdwijnen. Als dat gebeurd zal straks alleen nog de categorie bromfietsen overblijven. Volgens staatssecretaris Dijksma zal het uitfaseren van de categorie snorfiets er voor zorgen dat een deel van de snorfietsgebruikers zal kiezen voor een (elektrische) fiets. Dat is volgens haar een duurzaam alternatief. De verkopers en gebruikers van snorfietsen zijn het hier echter niet mee eens.