Bol.com wil CO2 uitstoot verlagen in 2019 door duurzame verzendverpakking

Webwinkelgigant Bol.com heeft de ambitie om in 2019 “waar mogelijk” een duurzame verzendverpakking te gebruiken. Tot op dit moment gebruikt de grote webwinkel haar eigen logo en kleurenschema bij het bepalen van de verzendverpakking. Bekend zijn de wit met blauwe dozen van Bol.com. Deze huidige verpakkingen zijn volgens de webwinkel verantwoordelijk voor twintig procent van de totale CO2 emissie van het bedrijf. Daarom wil het bedrijf deze verpakking vervangen. Op donderdag 11 april 2019 maakte het bedrijf haar doelstellingen met betrekking tot de verpakking bekend. Het bedrijf zou onder andere verpakkingen gaan gebruiken volledig gerecycled plastic. Door deze verpakking te gebruiken hoopt het bedrijf haar CO2-uitstoot te verlagen. Ook heeft het bedrijf voor 2019 de wens uitgesproken om ongeveer 3,5 miljoen wit-blauwe Bol.com-dozen minder te gebruiken bij het verpakken van verzendingen. Volgens het bedrijf is dit aantal een groot deel van het totale aantal verzendverpakkingen.

Dit bericht werd bekend gemaakt door een woordvoerder aan nieuwswebsite NU.nl. Desondanks is 3,5 miljoen verpakkingen wel minder dan de helft van het aantal verpakkingen dat het bedrijf per jaar verzend. Volgens de woordvoerder verkoopt het bedrijf ieder jaar veel meer dan 3,5 miljoen producten. Toch is dit een belangrijke eerste stap. Door de verzendzak van gerecycled plastic wordt de CO2 emissie al aanzienlijk verlaagd. Voor de productie van de gerecyclede verzendzak wordt 90 procent minder CO2 uitgestoten. Dat komt onder andere omdat de zak minder zwaar is dan de doos. Daarnaast zit in een doos vaak veel ‘loze lucht’ omdat een doos rechthoekig is en veel producten veel kleiner zijn dan de doos waar ze in worden vervoerd. Door verzendzakken te gebruiken kunnen bezorgers meer tegelijk meenemen en hoeven ze dus minder vaak te rijden om dezelfde hoeveelheid pakketten te bezorgd. Er zijn daardoor minder transportbewegingen nodig, argumenteert het webwinkelbedrijf.