Technisch Werken

Autofabrikant Mitsubishi roept auto’s terug

Donderdag 12 juni 2014 maakte autofabrikant Mitsubishi bekend dat ze bijna een miljoen auto’s gaat terugroepen. Van dit aantal komen er 703.888 stuks uit de thuismarkt Japan. Het is op dit moment nog onduidelijk of er in Nederland ook auto’s van Mitsubishi terug naar het autoconcern moeten. De modellen die worden teruggeroepen zijn onder andere de kleine Mitsubishi eK Wagon en de terreinauto Pajero. Het gaat hierbij om auto’s die gebouwd zijn in de periode van 2003 tot en met bouwjaar 2008. De terugroepactie is de grootste die Mitsubishi de afgelopen jaren heeft uitgevoerd. De reden van de terugroepactie wordt door Mitsubishi niet volledig genoemd. Wel wordt duidelijk gemaakt dat de technische problemen van de genoemde modellen niet tot ongelukken hebben geleid.

Autofabrikant Toyota
Ook autofabrikant Toyota heeft deze week bekend gemaakt dat er auto’s terug naar de garage moeten. Het ging hierbij om 17.000 auto’s die een probleem hebben met de airbag. Toyota maakte dit nieuws bekend op woensdag 11 juni. In Nederland moeten ook Toyota’s terug naar de garage. Het probleem met de airbags moet worden verholpen om de veiligheid voor de inzittenden te bevorderen.

Reactie van Technisch Werken
Het terugroepen van auto’s is voor autofabrikanten een kostbare zaak. Daarnaast schaad dit soort berichten het imago van het automerk. Desondanks zullen autofabrikanten wel auto’s moeten terugroepen wanneer er technische mankementen bekend zijn. Dit is een zorgplicht die autobedrijven moeten hebben naar klanten. Omdat er steeds meer technologie in auto’s wordt ingebouwd is de kans ook groter dat een bepaald onderdeel van bijvoorbeeld de auto elektronica niet goed functioneert. Veel automerken zijn op dit moment met ontwikkelingen op het gebied van zelfrijdende auto’s bezig. Doordat taken van de bestuurder worden overgenomen speelt de autotechniek in de toekomst een nog grotere rol in de autobranche. De eisen die aan deze techniek worden gesteld zullen zeer streng zijn. Bestuurders moeten kunnen vertrouwen op hun voertuig.

Deel dit artikel!

Als senior intercedent bij een groot technisch uitzendbureau is Pieter Geertsma verantwoordelijk voor het bemiddelen van personeel in het marktsegment werktuigbouwkunde. Daarnaast is hij landelijk aanspreekpunt voor vragen over dit marktsegment en de ontwikkelingen die daarin plaatsvinden. Door intensieve samenwerking met interne en externe collega’s heeft hij een goed beeld van de totale technische markt. Hierdoor krijgt hij naast nieuws over techniek, innovaties en arbeidsmarkt ook actuele vacatures binnen.

Getagd met
Geplaatst in Nieuws
Like ons op Facebook!