Technisch Werken

Afscheidsrit Mat ’64 op zondag 25 september 2016

Op zondag 25 september 2016 heeft men de laatste rit op het Nederlandse spoor gereden met de zogenaamde ‘Apekop’. Dit is de volksbenaming voor de Mat ’64. Deze trein heeft een karakteristieke bolle voorkant en heet officieel materiaal 1964, daarvan is Mat ’64 een afkorting. De trein is inmiddels verouderd en wordt van het spoor gehaald. Een waardig afscheid voor de trein is wel op zijn plaats, jaren lang hebben ongeveer 100 van dit type trein op de Nederlandse spoorwegen gereden. Daarom heeft de trein op zondag een waardige afscheidsrit door Nederland gereden.

Waardig afscheid Mat ’64

Veel treinliefhebbers wilden deel uitmaken van dit bijzondere afscheid. Er werden 300 treinliefhebbers geselecteerd uit een groot aantal inzendingen.  Deze 300 mochten mee met de bijzondere treinreis. Deze reis begon in Maastricht en eindigde in het Spoorwegmuseum in Utrecht. Bij dat museum waren vele andere liefhebbers om de trein welkom te heten in het museum. In dit spoorwegmuseum krijgt de trein een plek zodat deze voor bezoekers ook in de toekomst te bewonderen is. Zo wordt een standaard gele trein met de welbekende bolle voorkant, die ruim vijftig jaar een bekend gezicht op het Nederlandse spoor, een stukje geschiedenis. In het voorjaar van 2016 gingen de laatste rijtuigen van het type Mat ’64 uit de dienstregeling van de Nederlandse Spoorwegen.

Deel dit artikel!

Als senior intercedent bij een groot technisch uitzendbureau is Pieter Geertsma verantwoordelijk voor het bemiddelen van personeel in het marktsegment werktuigbouwkunde. Daarnaast is hij landelijk aanspreekpunt voor vragen over dit marktsegment en de ontwikkelingen die daarin plaatsvinden. Door intensieve samenwerking met interne en externe collega’s heeft hij een goed beeld van de totale technische markt. Hierdoor krijgt hij naast nieuws over techniek, innovaties en arbeidsmarkt ook actuele vacatures binnen.

Getagd met
Geplaatst in Nieuws
Like ons op Facebook!