ACEA autoverkoop in Europa toegenomen in maart 2016

In maart 2016 is de autoverkoop in de Europese Unie weer toegenomen. Dat maakte de brancheorganisatie ACEA vrijdag 15 april 2016 bekend. In totaal werden volgens deze organisatie ruim 1,7 miljoen nieuwe personenwagens op kenteken gezet. Daarmee komt de autoverkoop dicht bij het oude niveau van voor de economische crisis. In maart 2007 werden namelijk 1,8 miljoen auto’s verkocht in de Europese Unie.

Autodealers in de EU verkochten in maart ongeveer zes procent meer auto’s dan in dezelfde maand in 2015. De autoverkoop in de EU is daardoor voor de 31ste maand op rij gestegen ten opzichte van de zelfde maand een jaar geleden. Het gaat dus elke maand beter met de autoverkoop in de EU ten opzichte van dezelfde maand een jaar geleden. In het eerste kwartaal van 2016 zijn in de EU 3,8 miljoen auto’s verkocht. Dat is een stijging van 8,2 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2015.

De autoverkoop verschilt per land in de EU. Ook de toename in de autoverkoop verschilt per land. Van alle grote Europese automarkten liet Italië de sterkste verkooptoename zien. In dat land was er in maart sprake van een verkooptoename van 17,4 procent. Ook Frankrijk toonde een aanzienlijke groei in de autoverkoop, daar steeg de verkoop van auto’s met 7,5 procent. In Nederland was er eveneens sprake van een groei maar deze was minder hoog dan de landen die hiervoor zijn genoemd. De autoverkoop in Nederland steeg met 4,3 procent. Daardoor kwam de autoverkoop op ongeveer 30.000 auto’s in de maand maart.

Marktaandeel Volkswagen loopt terug
Volkswagen is in 2015 in opspraak geraakt vanwege frauduleuze software die was ingebouwd in een aantal van haar automodellen. Met die software, die de naam sjoemelsoftware kreeg, manipuleerde Volkswagen de testresultaten van een aantal auto’s zodat deze positiever uit de test kwamen. Deze handelswijze heeft Volkswagen haar naam behoorlijk beschadigd. Het marktaandeel van Europa is daardoor in de maand maart weer iets teruggelopen.

In 2015 had Volkswagen inclusief de merken  Skoda, Seat, Audi en Porsche ongeveer 23 procent van de autoverkoop in handen. In maart 2016 daalde dit marktaandeel naar 22,2 procent. De maand maart is nu de zevende maand waarin de Europese markleider haar marktaandeel zag krimpen ten opzichte van dezelfde maand een jaar geleden. Renault zag haar marktaandeel stijgen maar de merken Ford, Peugeot en Citroën hebben ook te maken gehad met een terugloop van hun marktaandeel.

Reactie van Technisch Werken
Volkswagen is een groot voorbeeld geworden voor het effect van het beschadigen van het consumentenvertrouwen. Als bedrijven de consument en de verduurzaming niet serieus nemen heeft dat effect op de manier waarop tegen de producten van dat bedrijf wordt aangekeken. Volkswagen mag van geluk spreken dat haar marktaandeel nog steeds het grootste marktaandeel in de auto-industrie is van Europa. Het bedrijf zal er alles aan moeten doen om het vertrouwen van de consumenten te herwinnen, zowel in Europa als daar buiten.