ABN AMRO mag spaarrekening met 1,5 procent rente eenzijdig opzeggen in 2019

De ABN AMRO wil af van spaarrekeningen waarop spaarders een rente van 1,5 procent ontvangen. De reden hiervoor is dat de huidige spaarrente veel lager is dan 1,5 procent. Daardoor zou de bank teveel geld verliezen aan de spaarder. Dit bericht werd kort gelden bekend gemaakt in het nieuws. Het bijzondere van dit bericht is dat de geschillencommissie van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) heeft bepaald dat de ABN AMRO daadwerkelijk de spaarrekening eenzijdig mag opzeggen. Een klant had een klacht ingediend bij de Kifid over de ABN AMRO. De klant was het niet eens met het feit dat de spaarrekeningen die de klant in 1995 had geopend werd stopgezet op 31 maart 2019. De huidige hoge rentestand was volgens de bank niet meer op te brengen?!

Het is weer overduidelijk dat de banken het in Nederland voor het zeggen hebben. De 1,5 procent rente is niet bepaald hoog als je naar de afgelopen tien jaar kijkt. Er zijn periodes geweest waarin de spaarrente ruim het dubbele was. Toen hoorde je de bank niet klagen want ze verdienden ruim op het spaargeld. Nu de gemiddelde spaarrente wel veel lager is kan een bank eenzijdig besluiten om een rekening op te heffen. Bij de bank lijkt dat een hele gewone beslissing terwijl een spaarder zijn klacht ongegrond verklaard ziet bij een geschillencommissie. Bijzonder beleid van een bank om zo met klanten om te gaan. Krijgen de “topbankiers” dan ook geen bonus als er minder wordt verdient op spaargeld? Of zoeken de “topmanagers” naar manier om toch wat extra geld binnen te halen omdat anders de bonussen niet meer zijn op te brengen?

De desbetreffende klant voelde zich vooral overdonderd door het eenzijdige besluit van de bank. De klant eiste een overgangstermijn van minimaal twee jaar. De bank hield echter een opzegtermijn aan van twee maanden waar de geschillencommissie mee akkoord was. Ook een schadevergoeding van 6.900 euro, wat overeenkomt met 1,5 procent van het spaarkapitaal gerekend over twee jaar, werd niet toegekend. Op dit moment lopen er nog tussen de vijf en tien andere vergelijkbare zaken bij het Kifid. In alle zaken betreft het een ABN AMRO-klant met een KMI-rekening. Dit is een zogenaamde Kapitaalmarktindex Rekening die ook de desbetreffende klant had. De uitspraak van de geschillencommissie voorspelt echter niet veel goeds.