Technisch Werken

Wat is een stint?

Een stint is een voertuig dat elektrisch is aangedreven en wordt gebruikt voor het vervoeren van personen. Een stint wordt beschouwd als een bijzonder bijzondere bromfiets en kan maximaal 17 kilometer per uur rijden. De bestuurder van een stint staat achterop en heeft een stuur in de handen dat lijkt op een fietsstuur. Voor het stuur is een bak geplaatst waarin over het algemeen kinderen worden vervoerd. De bestuurder en de inzittenden van de stint zijn niet helmplichtig maar in het voertuig zijn wel gordels geplaatst zodat de kinderen tijdens het vervoer veilig zitten. De actieradius van de stint is ongeveer 25 kilometer.

Rijbewijs voor een stint
Voor het rijden met een stint is geen rijbewijs nodig. Dat is tenminste de situatie tot september 2018. Na het tragische ongeval in Oss in diezelfde maand zijn er steeds meer organisaties die benadrukken dat het belangrijk is dat er toch een rijbewijs of training wordt gevolgd voordat iemand daadwerkelijk op een stint mag rijden. De fabrikant verstrekt in ieder geval wel Stint rijvaardigheidstrainingen voor bedrijven die een stint hebben besteld. Ook Veilig Verkeer Nederland is groot voorstander van zulke trainingen. Volgens een woordvoerder van Veilig Verkeer Nederland is het belangrijk dat iemand die op een stint rijd weet wat de plaats van het voertuig is op de weg. Een stint is een ander voertuig dan een bakfiets. Ook zal men moeten wennen aan de besturing van de stint.

Bijzondere bromfiets
Na een advies van de Rijksdienst voor het Wegverkeer over de stint heeft de minister van Infastructuur in 2012 bepaald dat de Stint wordt beschouwd als een ‘bijzondere bromfiets’. Daardoor valt de stint ook onder de verkeersregels van de zogenaamde bijzondere bromfiets. Daardoor mag iedereen die een korte cursus heeft gevolgd op een stint rijden. Een bestuurder moet minimaal zestien jaar zijn voordat hij of zij er mag ermee rijden. Stints moeten een verzekeringsplaatje en een voertuigidentificatienummer te hebben. Verder is het dragen van een helm niet nodig. Ook een rijbewijs of kenteken zijn niet nodig volgens de overheid. Gehandicapte personen die jonger zijn dan zestien jaar kunnen in aanmerking komen voor speciale ontheffingen. Dan moeten ze beschikken over een OV-Begeleiderskaart, Valyspas of WMO-pas. Een gehandicapte mag met zijn of haar ontheffing op een voetpad rijden met een maximale snelheid van 6 km/u.

Stint, bolderkar of bakfiets
Een bolderkar is een eenvoudige kar die meestal wordt getrokken door een persoon. Bolderkarren worden ook gebruikt voor het vervoeren van kinderen. Omdat deze eenvoudige karren niet elektrisch aangedreven zijn gaan ze minder snel dan een stint. Bij een stint is de bestuurder ten opzichte van de kar anders gepositioneerd. Een bestuurder van een stint staat namelijk achter de bak. Daarbij staat de bestuurder loodrecht op twee wielen. Aan de andere kant van de bak, aan de voorkant, bevinden zich de andere twee wielen van het voertuig. Ook is een stint geen bakfiets. Er wordt immers geen gebruik gemaakt van een trapaandrijving. Ook staat de bestuurder en zit deze niet zoals bij een bakfiets wel het geval is.

Stint of Segway
Een Segway is een elektrisch aangedreven voertuig waarbij de bestuurder rechtop staat. In feite zou men een stint kunnen beschouwen als een Segway met een bak er voor. Een Segway heeft echter twee wielen is kan maximaal 1 persoon vervoeren. Een stint is geschikt voor het vervoeren van meerdere personen.

Techniek van de Stint
Een stint is een elektrisch aangedreven voertuig dat voorzien is van een accu. Deze accu kan worden opgeladen doormiddel van netstroom. Dat maakt de stint elektrisch en biedt tevens de mogelijkheid om het voertuig vrijwel geheel CO2 neutraal te maken. Dan moet de elektriciteit die gebruikt wordt voor het voertuig natuurlijk wel duurzaam zijn opgewekt doormiddel van zonnepanelen, windmolens of andere technische installaties die worden gebruikt om duurzame elektriciteit op te wekken. Een Stint kan maximaal ongeveer 17 km per uur rijden. Het voertuig bevat een knop voor ‘langzaam rijden’ en heeft ook een knopje voor snelheden tot maximaal 15 kilometer per uur. Als je sneller wilt rijden kun je een hendeltje gebruiken. Echter ga je dan niet sneller dan 17 kilometer per uur. Men kan op een display kan de accustand aflezen.

Veiligheid van de stint
Stints gaan niet heel snel maar snelheid is niet het enige aspect waarop een voertuig beoordeeld moet worden. Een voertuig moet ook zichtbaar zijn. Een stint heeft meestal opvallende kleuren. Dat is wel zo veilig in het verkeer. Daarnaast moet een stint ook voorzien zijn van rode en witte/gele reflectoren. Ook hebben stints verlichting aan de voorkant en achterkant van het voertuigen. Bovendien heeft een stint een richtingaanwijzer en een claxon. Het gebruik van de verlichting is verplicht bij slecht zicht en ’s nachts. De verlichting mag ook bestaan uit losse lampjes als deze maar in de juiste kleur zijn en goed werken. In een stint zijn heupgordels aangebracht zodat kinderen veilig vervoerd kunnen worden en niet tijdens het rijden uit de bak kunnen klimmen. De veiligheidsregels voor stints kunnen echter worden aangescherpt. Vooral na het ongeluk in Oss gaat men de veiligheidsrichtlijnen voor het gebruik van stints in het verkeer heroverwegen. Hou de berichtgeving van de overheid in de gaten met betrekking tot dit onderwerp als je gebruik wilt maken van een stint.

Gebruik van een stint
Stints zijn vooral vervoersmiddelen die in de kinderopvang en buitenschoolse opvang worden gebruikt. Het voertuig kan echter ook worden ingezet voor het transporteren van pakketten en andere goederen. Omdat het voertuig vrijwel geruisloos is en geen verbrandingsmotor bevat is een stint ook geschikt voor een milieuzone of een stadcentra. De afmeting van een stint is kleiner dan een auto en dat zorgt er voor dat dit voertuig op plekken kan komen die voor auto’s onbereikbaar zijn. De stint wordt overigens niet veel gebruikt ten opzichte van andere vervoersmiddelen in Nederland. In heel 2018 werden gemiddeld ongeveer 3.500 stints ingezet. Door het ongeluk in Oss kan het vertrouwen van het publiek in de stint echter dalen. Dat kan gevolgen hebben voor de verkoop en het gebruik van de stint.

Deel dit artikel!

Als senior intercedent bij een groot technisch uitzendbureau is Pieter Geertsma verantwoordelijk voor het bemiddelen van personeel in het marktsegment werktuigbouwkunde. Daarnaast is hij landelijk aanspreekpunt voor vragen over dit marktsegment en de ontwikkelingen die daarin plaatsvinden. Door intensieve samenwerking met interne en externe collega’s heeft hij een goed beeld van de totale technische markt. Hierdoor krijgt hij naast nieuws over techniek, innovaties en arbeidsmarkt ook actuele vacatures binnen.

Getagd met , , , , ,
Geplaatst in Techniek