Technisch Werken

Wat is een gadget?

Een gadget is een aantrekkelijk product dat op innovatieve en vernieuwende wijze invulling geeft aan een bestaande of nog niet bestaande behoefte van een consument. Dit is de definitie die Pieter Geertsma van Technischwerken.nl geeft over het woord ‘gadget’. In het Nederlands wordt het woord gadget vaak vertaald met ‘hebbeding’. Dit is echter een heel breed begrip. Gadgets zijn niet alleen hebbedingen ze zij ook vernieuwend en innovatief. In de tekst hieronder kun je meer lezen over eigenschappen van gadgets.

Gadgets als statussymbool
Een gadget heeft daardoor een bepaalde aantrekkingskracht op consumenten. Met de nieuwste gadgets kunnen consumenten zich onderscheiden van mensen die nog niet in bezit zijn van deze apparaatjes. Op die manier kunnen gadgets een soort statussymbool worden. Als iemand voortdurend in bezit is van de nieuwste gadgets kan zo’n persoon worden gezien als trendsetter. Niet alle gadgets worden echter een trend. Vooral op het moment van de introductie van de nieuwe gadget op de markt moeten bedrijven profiteren. Na verloop van tijd zwakt het vernieuwede aspect van een gadget af of verdwijnt de interesse voor de gadget geheel van de markt. In veel reclames wordt daarom ingegaan op het vernieuwende en innovatieve aspect van de gadget. Het woord gadget komt uit het Engels, in die taal gebruikt men ook wel de term gizmo.

Eigenschappen van gadgets
Hiervoor werden al een aantal eigenschappen van gadgets genoemd, namelijk dat deze producten vernieuwend en innovatief zijn. Dit zijn belangrijke eigenschappen van gadgets en kunnen op verschillende manieren tot uiting komen in het product. Een product kan namelijk vernieuwend zijn vanwege de vormgeving of vanwege de functionaliteit en techniek. Vragen die vaak gesteld worden met betrekking tot gadgets zijn: “hoe ziet het er uit?” of :”wat kan je er mee?” De gadget moet antwoord geven op deze vraag of vragen.

Veel gadgets bevatten elektronica of behoren tot het segment mechatronica (mechanica en elektronica). Het zijn producten die over het algemeen compact zijn en slimme technologie bevatten. Startups kunnen groot worden met de ontwikkeling van gadgets.

Hoe ontstaan gadgets?
Gadgets ontstaan meestal niet zomaar maar worden ontwikkeld door mensen die experimenteren met nieuwe producten en nieuwe technologieën. Het gaat hierbij om het uitvinden van nieuwe oplossingen en soms ook om het creëren van nieuwe behoeften bij potentiële kopers. Soms zorgt een gadget er voor dat mensen bewust worden van een stukje nieuwe innovatie die mogelijkheden biedt die ze eerst niet voor mogelijk hielden. Een gadget kan daardoor een eyeopener zijn op de markt. Veel mensen die gadgets ontwikkelen zijn pioniers. Ze lopen voorop in een bepaald segment van de techniek. Ze kunnen iets bedenken en ontwikkelen dat andere mensen niet kunnen.

Uitvinders en productontwikkelaars vragen vaak patent of een octrooi (beide woorden betekenen in de kern hetzelfde) aan op hun nieuwe uitvinding indien deze een zogenaamd ‘gat in de markt’ zou kunnen vormen. Door een octrooi of patent heeft de uitvinder het recht om zijn of haar uitvinding op de markt te brengen en er aan te verdienen. Vaak moeten de uitvindingen nog wel worden voorzien van keurmerken en daarom moeten ze in de praktijk regelmatig getest worden. Elektrische en elektronische producten moeten uiteraard veilig worden gebruikt zonder kans op brand of andere schade. De meeste gadgets worden tijdens de ontwikkeling vaak al aan uiteenlopende testen onderworpen.

Wie ontwikkelen en verkopen gadgets?
Startups zijn jonge innovatieve bedrijven die gadgets op de markt kunnen brengen maar ook bestaande technologische bedrijven kunnen van uitvinders een licentie krijgen om bepaalde gadgets te kunnen produceren. Daarnaast zijn er ook speciale technologische bedrijven die in contact staan met technische universiteiten waardoor ze voortdurend betrokken zijn bij de ontwikkeling van nieuwe innovatieve oplossingen en producten.

Het verkopen van gadgets wordt daarom lang niet altijd gedaan door de ontwikkelaars van de gadgets. Vaak gebruikt men speciale commerciële mensen voor de verkoop van gadgets. Dikwijls probeert men trendsetters en trendwatchers te overtuigen van het nut of het innovatieve aspect van de nieuwe gadget in de hoop dat de trendsetters deze gaan gebruiken en tonen aan het brede publiek. Verkopers hebben over het algemeen wel een bepaalde druk of haast met het verkopen van gadgets. Als gadgets namelijk veroudert raken of worden nagemaakt (legaal of illegaal) dan zal de verkoop aanzienlijk afnemen. Zolang een gadget nieuw, populair en hip is zal de vraag naar de gadget blijven bestaan en kunnen verkopers omzet en winst behalen. Een deel van het geld dat ze verdienen wordt als het goed is betaald aan de uitvinder die daardoor weer geld heeft om nieuwe gadgets te ontwikkelen. Daarvoor is research en development (R&D) vaak noodzakelijk en dat kost geld.

Deel dit artikel!

Als senior intercedent bij een groot technisch uitzendbureau is Pieter Geertsma verantwoordelijk voor het bemiddelen van personeel in het marktsegment werktuigbouwkunde. Daarnaast is hij landelijk aanspreekpunt voor vragen over dit marktsegment en de ontwikkelingen die daarin plaatsvinden. Door intensieve samenwerking met interne en externe collega’s heeft hij een goed beeld van de totale technische markt. Hierdoor krijgt hij naast nieuws over techniek, innovaties en arbeidsmarkt ook actuele vacatures binnen.

Getagd met , , , , , , , ,
Geplaatst in Techniek