Technisch Werken

Modern solliciteren naar een technische functie

Regelmatig hoor je dat er veel werk is in de techniek. Als je een techneut bent kan dat een welkome boodschap zijn als je werk zoekt. Toch kun je met die boodschap weinig. De techniek is namelijk zo breed dat niet elke techneut even snel een goede plek vindt bij een bedrijf. In 2015 was er bijvoorbeeld een toenemende vraag naar bouwpersoneel zoals timmermannen, stukadoors en metselaars. Daarnaast nam de vraag naar elektriciëns toe evenals de vraag naar installatiemonteurs. Werkzoekenden in die sector kregen vrij snel een baan. Werkzoekenden in de werktuigbouwkunde en metaaltechniek. Ook in de petrochemische sector had men moeite met het vinden van werk vanwege de historisch lage olieprijs die bovendien kunstmatig laag wordt gehouden.

Als de arbeidsmarkt geen mogelijkheden lijkt te bieden

Wat moet je doen als je geen vacature kan vinden en de arbeidsmarkt geen mogelijkheden lijkt te bieden? Dat is een lastige vraag maar hierbij is een bepaalde kennis over de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt van belang. De arbeidsmarkt werd vroeger zichtbaar in de krant of in de kaartenbak van een arbeidsbureau.

Tegenwoordig is de arbeidsmarkt voornamelijk een digitale markt. Net als andere markten is de arbeidsmarkt niet ontkomen aan de digitalisering. Dit vereist een andere houding van werkzoekenden. Social media wordt belangrijker. Bedrijven willen sollicitatiebrieven en cv’s graag via de email ontvangen. Daarnaast zijn online portfolio’s ook steeds belangrijker in grafische sectoren.  De techniek gaat daar in mee. Bedrijven lieten vroeger lassers wel een proeflas leggen.  Dat gebeurd nu ook nog maar de moderne lassers heeft op zijn telefoon of in een map foto’s van laswerk dat is gedaan. Een lasser met een passie voor zijn werk laat dat ook op LinkedIn en Facebook zien met foto’s of zelfs korte filmpjes.

Al deze data geeft bedrijven een goed beeld van het karakter en de motivatie van de desbetreffende persoon. Als er geen mogelijkheden op de arbeidsmarkt aanwezig zijn door een gebrek aan vacatures houdt dat niet dat bedrijven niet op zoek zijn naar personeel. Veel bedrijven zoeken namelijk via social media naar de geschikte kandidaten voor hun organisaties.  Dit is bijna een omgekeerde manier van solliciteren,  bedrijven moeten de werkzoekende kunnen vinden.

Vindbaarheid vergroten

Voor bedrijven is vindbaarheid op internet steeds belangrijker. Bedrijven doen er alles aan om hun website goed gevonden te laten worden in zoekmachines. Daar besteden bedrijven veel tijd en geld aan. Als ze zelf de kennis niet hebben dan huren ze dikwijls experts in die hun kunnen ondersteunen.

Werkzoekenden moeten niet alleen in hun social media datgene laten uitstralen wat bedrijven interessant vinden, ze moeten er ook voor zorgen dat bedrijven deze social midia kunnen vinden. Het koppelen van social media zoals Twitter, LinkedIn en Facebook is een voorbeeld van het vergroten van de vindbaarheid. Ook een duidelijke omschrijving van wie men is en wat men kan is zeer belangrijk. Het ontvangen en publiceren van referenties is ook een nuttig middel om bedrijven te laten zien hoe voormalige werkgevers over het functioneren van de werkzoekende denken.

Flexibiliteit

Op de arbeidsmarkt is flexibiliteit enorm belangrijk geworden. Werknemers werken in de 21ste eeuw steeds minder lang bij werkgevers. Hoewel het kabinet doormiddel van verschillende wet en regelgeving zoals de Wet Werk en Zekerheid tracht te proberen om bedrijven aan te sporen om personeel contracten voor onbepaalde tijd te nemen wijst de praktijk een andere kant op. Bedrijven zijn onzeker over de economische vooruitzichten en willen daardoor geen onnodige risico’s aangaan. Daarom worden contracten voor onbepaalde tijd nauwelijks verstrekt.

Werkzoekenden zulken zich moeten realiseren dat hun aanstaande werkgever vermoedelijk een contract voor bepaalde tijd gaat bieden. De wens van een werkzoekende om meteen een contract voor onbepaalde tijd te ontvangen zal door een werkgever als onlogisch worden beschouwd tenzij de werkzoekende vanuit een bestaande arbeidsrelatie verder solliciteerd.

Werkzoekenden zullen zich flexibel moeten opstellen. Omdat een nieuwe baan niet meteen een ‘huwelijk’ voor onbepaalde zal worden kan men ook naar functies solliciteren die niet meteen op het lijf geschreven zijn. Daarbij moet men wel solliciteren op functies waarbij men wel aan de functie-eisen voldoet. Bedrijven vinden het namelijk niet prettig om massa’s sollicitatiebrieven te ontvangen van mensen die niet aan de eisen voldoen. Een gerichte sollicitatie is nog steeds een goed middel om een baan te ontvangen. Doe die gerichte sollicitatie wel op de manier die het bedrijf wenst. Als deze bijvoorbeeld via een contactformulier een sollicitatie wil ontvangen heeft het weinig zin om een cv per post te sturen. De arbeidsmarkt is dynamisch en ook de werkzoekenden moeten met de tijd mee gaan.

Deel dit artikel!

Als senior intercedent bij een groot technisch uitzendbureau is Pieter Geertsma verantwoordelijk voor het bemiddelen van personeel in het marktsegment werktuigbouwkunde. Daarnaast is hij landelijk aanspreekpunt voor vragen over dit marktsegment en de ontwikkelingen die daarin plaatsvinden. Door intensieve samenwerking met interne en externe collega’s heeft hij een goed beeld van de totale technische markt. Hierdoor krijgt hij naast nieuws over techniek, innovaties en arbeidsmarkt ook actuele vacatures binnen.

Getagd met , , , , ,
Geplaatst in Solliciteren
Like ons op Facebook!