Technisch Werken

Wat is kobalt?

Kobalt is een zilverkleurig overgangsmetaal en wordt als scheikundig element aangeduid met de letters ‘Co’ en heeft atoomnummer 27. De benaming kobalt is afgeleid van het Duitse woord ‘kobold’ dit is volgens de Duitse mythologie een kwaadaardige kabouter. In de Duitse mijnbouw in onder andere de deelstaat Saksen werd naast de gewenste metalen, waar de mijnwerkers naar op zoek waren, ook regelmatig kobalterts gedolven. Deze erts leek op andere ertsen en het zou de schuld zijn van kwaadaardige kobolden dat er kobolderts/ kobalterts werd aangetroffen in de mijnen in plaats van het gewenste metaal. Bovendien trekt kobalt ook het element arseen aan. Dit is een zwaar metaal dat schadelijk is voor de gezondheid. Je zou op basis van al deze informatie kunnen concluderen dat kobalt alleen maar waardeloos en schadelijk is. Het tegendeel is echter waar, kobalt is een waardevol element. In deze tekst lees je hier mee over.

Waar wordt kobalt voor gebruikt?
Kobalt is onder andere bekend onder de naam kobaltblauw. De stof wordt als kobalt(II)oxide gebruikt als een kleurstof. Dit pigment wordt onder andere gebruikt voor het kleuren van glas en porselein. Hoewel men de naam kobalt associeert met het pigment met de bekende blauwe kleur is het materiaal ook bruikbaar voor producten. Zo wordt kobalt in verschillende legeringen verwerkt. Daarnaast wordt kobalt toegepast als component in sterke permanente magneten. Verder wordt kobalt gebruikt als katalysator in de chemische en olie-industrie. Daarnaast wordt kobalt gebruikt in elektroden en de ontwikkeling van batterijen en accu’s. Juist voor deze laatste toepassing wordt kobalt een steeds belangrijker delfstof in de wereld en neemt de waarde van kobalt bijna explosief toe.

Waar komt kobalt vandaan?
Uit de inleiding komt naar voren dat kobalt een element is dat men kan delven in mijnen. Toch leveren niet alle mijnbouwgebieden evenveel rendement op. met name in Congo wordt veel kobalt gedolven. Ongeveer 65 procent van de totale hoeveelheid kobalt die in de wereld wordt gewonnen uit de aarde komt uit Congo. Ieder jaar wordt daar ongeveer 100.000 ton kobalt gewonnen. In andere landen zoals China en Rusland wordt minder kobalt uit de aardkorst gehaald. Ook in Zambia en Australië wordt kobalt gewonnen maar lang niet in de hoeveelheden kobalt die in Congo worden gewonnen.

Vraag naar kobalt
De vraag naar kobalt neemt toe in de wereld. Dit komt onder andere omdat de vraag naar elektrische voertuigen toeneemt. Daarvoor zijn speciale accu’s nodig met een grote capaciteit. Kobalt is voor de ontwikkeling van deze accu’s van groot belang. Volkswagen, Tesla en andere autoproducenten kunnen daarom niet zonder kobalt. Dit zijn echter niet de enige autoproducenten die de focus hebben gelegd op de ontwikkeling en productie van elektrische auto’s. Wereldwijd is de opmars van de elektrische auto nog maar net begonnen. De vraag naar kobalt neemt daardoor exposief toe. Autoproducenten zoals Volkswagen voorzien nu al productieproblemen vanwege de schaarste van kobalt. Daarom probeert het bedrijf afspraken te maken met kobaltproducerende bedrijven om de levering van kobalt voor accu’s voor elektrische auto’s te garanderen. De vraag naar kobalt zal de komende jaren waarschijnlijk toenemen met 20 procent op jaarbasis.

Lithium batterij
Steeds bekender wordt de Lithium batterij in de wereld van de elektrische auto’s. Men heeft hat dan over Lithium kobalt oxide (LiCoO2) dit is een chemische verbinding die wordt gebruikt in positieve elektrodes die onderdeel vormen van lithium-ion batterijen. Lithium kobalt oxide bestaat uit de elementen LiCoO2. Dit zijn de:

  • Li: Lithium
  • Co: Kobalt
  • O2: moleculaire zuurstof

Kobalt vormt in deze verbinding een belangrijk element. Daarnaast worden in de ontwikkeling van baterijen of accu’s voor elektrische auto’s ook magnesium en nikkel gebruikt. De verhouding tussen de verschillende stoffen kan echter wel veranderen op termijn. Naar verwachting zal er in de toekomst steeds meer nikkel worden gebruikt voor een Lithium batterij en minder kobalt. Tot die tijd zal de prijs van kobalt alleen maar stijgen.

Deel dit artikel!

Als senior intercedent bij een groot technisch uitzendbureau is Pieter Geertsma verantwoordelijk voor het bemiddelen van personeel in het marktsegment werktuigbouwkunde. Daarnaast is hij landelijk aanspreekpunt voor vragen over dit marktsegment en de ontwikkelingen die daarin plaatsvinden. Door intensieve samenwerking met interne en externe collega’s heeft hij een goed beeld van de totale technische markt. Hierdoor krijgt hij naast nieuws over techniek, innovaties en arbeidsmarkt ook actuele vacatures binnen.

Getagd met
Geplaatst in Materialen
Like ons op Facebook!