Wat is employer branding?

Het employer brand is het merk van een werkgever en met name de manier waarop mogelijk sollicitanten een organisatie bekijken vanaf de arbeidsmarkt. Binnen de huidige krapte op de arbeidsmarkt (UWV, 2019) is het voor een organisatie enorm van belang om na te denken hoe ze zich willen profileren richting mogelijke sollicitanten, maar ook om het huidige personeel te kunnen behouden. Onderstaande tekst is aangeleverd door Tjerk van der Meij student Personeel en Organisatie aan de NHL. De tekst beschrijft het doel van employer branding en de effecten daarvan zowel binnen de organisatie als daarbuiten.

Doel van employer branding
Employer branding staat in grote lijnen voor de inspanningen van een organisatie om zo aantrekkelijk mogelijk over te komen op potentiële kandidaten op de arbeidsmarkt en op het huidige personeelsbestand. Deze inspanningen gebeuren zowel intern, als extern van de organisatie. Het doel van employer branding is om zo interessant mogelijk over te komen als organisatie, maar ook om je te kunnen onderscheiden van de concurrent. Je wilt als bedrijf een zo interessant mogelijke brand (merk) over brengen op kandidaten en werknemers. Employer branding ligt in het verlengde van werving & selectie, wat in een ruime arbeidsmarkt vaak voldoende is om personeel te kunnen vinden. Employer branding brengt HR en Marketing meer samen. Er wordt niet alleen gewerkt vanuit een werving & selectieproces. In het brandingsproces is reclame, branding en imago ook van significant belang. Het doel van employer branding is ook het creëren van een voorkeurspositie. Je wilt potentiële medewerkers proberen te “lokken” naar de organisatie en je huidige personeelsbestand behouden. Door een branding strategie op te zetten, stuurt een organisatie op het behalen van deze doelen. Door deze branding wil de organisatie zich aantrekkelijk maken op de arbeidsmarkt.

Interne en externe effecten van employer branding
Zoals eerder werd geschreven werkt employer branding op 2 lagen. Het werkt intern op het huidige personeelsbestand (motiveren, behouden, binden en boeien), maar ook extern (uitdragen van employer brand, personeel aantrekken).

Intern:
Het employer brand geeft de werknemers betekenis over de identiteit en de cultuur van de organisatie. Hierdoor zet de medewerker zich in voor de missie en visie van de organisatie. Dit is van belang om de gedeelde doelen en waarden (shared values) gelijk stemmig te houden. Uit deze organisatiecultuur en –identiteit komt de employer brand loyaliteit voort. Door de identiteit en de gedeelde cultuur wordt bepaald hoe loyaal en werknemers aan de organisatie is. Deze loyaliteit resulteert in de productiviteit van de werknemer.

Extern:
Door het extern uitdragen van een employer brand worden ten eerste sollicitanten bekend met de organisatie (awareness). Doordat de sollicitanten op deze wijze bekend worden met de organisatie, volgt op de awareness de beeldvorming van de sollicitant. Dit resulteert op de aantrekking van de potentieel werknemer tot de organisatie. Binnen de externe employer branding probeert een organisatie eerst awareness te kunnen maken. Vervolgens zal het beeld van de organisatie voor de kandidaat goed moeten zijn. Tot slot zal de aantrekkingskracht hoog moeten zijn. Deze aantrekkingskracht is persoonsgebonden, deze verschilt afhankelijk van bijvoorbeeld de wensen en doelen van een kandidaat. Wanneer een organisatie een goede awareness en een positief beeld van de organisatie weet over te brengen, zal de aantrekking van sollicitant tot de organisatie beter zijn. Hierin kan de organisatie de 3 factoren van externe employer branding beïnvloeden.

Bronnen:
UWV. (2019). Moeilijk vervulbare vacatures. Opgehaald van UWV.nl
Ministry of marketing. (2019, April 18). Wat is employer branding en wat is het effect? Opgehaald van Ministryofmarketing.nl