Wat is de MKB Marktmonitor van Unique uitzendbureau?

De MKB Marktmonitor is rapportage die ieder jaar tot stand komt na een groot onderzoek van uitzendbureau Unique, uitzendbureau Technicum (dit is een onderdeel van Unique) en Motivaction onder meer dan 1.500 ondernemers en HR professionals in het MKB-segment. Unique en Technicum stellen het rapport kosteloos beschikbaar aan hun klanten in duidelijke (deel)rapporten. De MKB Marktmonitor kan door medewerkers van Technicum en Unique persoonlijk worden overhandigd aan hun klanten en prospects.

Tijdens een gesprek kunnen de intercedenten en consultants van het uitzendbureau een toelichting geven aan hun (potentiële) klant over de ontwikkelingen op de markt. Ondernemers kunnen via de website van Unique uitzendbureau zelf een exemplaar aanvragen van de MKB Marktmonitor. Ook kunnen ondernemers met een Unique of Technicum vestiging bij hun in de regio telefonisch of per mail contact opnemen om een exemplaar van de MKB Marktmonitor te ontvangen.

Waarom de MKB Marktmonitor?
De MKB Marktmonitor is een naslagwerk voor ondernemers in het Midden en Kleinbedrijf van Nederland. Het is een interessante rapportage omdat er verschillende ontwikkelingen in staan beschreven. Hierbij kan men denken aan het percentage ondernemers dat verwacht te groeien de komende tijd. Of het aantal ondernemers dat meer personeel nodig denkt te hebben. Verder staan er ontwikkelingen op het gebied van scholing en vergrijzing in. Aspecten met betrekking tot ziekte en mobiliteit komen aan de orde. Naast de ontwikkelingen komen ook verwachtingen met betrekking tot de toekomst aan bod in de MKB Marktmonitor.

Het interessante van de MKB Marktmonitor is dat de informatie van dit rapport afkomstig is van ondernemers uit het MKB-segment. De ondernemers leveren dus zelf de informatie aan voor dit document. Dat zorgt er voor dat er een heel duidelijk beeld ontstaat. Bovendien is de MKB Marktmonitor ingedeeld in verschillende sectoren. Hierbij kan men denken aan de techniek maar ook aan financiële dienstverlening. Verder is de marktmonitor ook gericht op de verschillende provincies. Er wordt duidelijk inzichtelijk gemaakt wat de verwachtingen zijn met betrekking tot de omzetgroei per provincie. Hierdoor ontstaat ook een beeld van het ondernemersvertrouwen in de toekomst.

MKB Marktmonitor ieder jaar
Unique Uitzendbureau publiceert ieder jaar opnieuw een MKB Marktmonitor. Dit doet het uitzendbureau al sinds 2009. In dat jaar werd de eerste editie van dit rapport uitgebracht. Dat was midden in de economische crisis, daarom was de titel van deze MKB  Marktmonitor: Crisis; kans of bedreiging? Ieder jaar staat een bepaald onderwerp centraal. Hieronder zijn de eerdere edities van de MKB Marktmonitor benoemd.

  • MKB Marktmonitor 2014: Innovatie
  • MKB Marktmonitor 2013: Perspectief
  • MKB Marktmonitor 2012: In Beweging
  • MKB Marktmonitor 2011: Nieuwe Tijden
  • MKB Marktmonitor 2010: Optimisme
  • MKB Marktmonitor 2009: Crisis; kans of bedreiging?

Wat opvalt is dat Unique vanuit de economische crisis een steeds positiever onderwerp voor het rapport heeft gekozen. Vanaf 2013 is duidelijk de focus op groei en ontwikkeling merkbaar. Dit geeft aan welke tendens aanwezig is onder het MKB in Nederland. Vanaf 2014 heeft men echter voor een andere ondertitel gekozen.

De officiële titel in 2016 voor dit rapport is in feite ‘MKB Marktmonitor 2016’. De meest gangbare ondertitel is: trends en ontwikkelingen in het MKB.

De Marktmonitor is opgeknipt in 4 onderdelen. Deze vormen alle 4 tezamen dus de MKB Marktmonitor 2016. De onderdelen noemen we deelrapporten (of deelrapportages) en die zijn als volgt:

  1. Omzet- en organisatorische ontwikkelingen
  2. Personele ontwikkelingen
  3. Innovatie
  4. Duurzame inzetbaarheid

Zoals je ziet worden verschillende aspecten van de markt in kaart gebracht voor de MKB bedrijven.