Technisch Werken

Wat is een koudebrug?

Koudebrug is een gedeelte van de buitenschil van een gebouw waar de isolatielaag is onderbroken of dunner is zodat daar de thermische weerstand lager is dan de thermische weerstand in de rest van de buitenschil. Bij een koudebrug ontstaat extra warmteverlies ten opzichte van de rest van de buitenschil van het gebouw. De buitenschil van een gebouw is overigens de gehele buitenlaag, zowel het dak als de gevel. Ook de vloer hoort bij de buitenschil.

In de constructieonderdelen wordt gebruik gemaakt van verschillende materialen en verschillende isolatiematerialen. Dat zorgt er voor dat er meerdere koudebruggen of thermische bruggen kunnen ontstaan. De koudebrug zorgt er voor dat de gehele isolatiewaarde van een gebouw wordt verlaagd. Daarom is het ontstaan of de aanwezigheid van een koudebrug ongewenst. Bij de meeste moderne gebouwen probeert men het ontstaan van een koudebrug te voorkomen maar met name bij de bouw van een passiefhuis of een nulwoning wordt hier extra op gelet.

Waar ontstaat een koudebrug?
Bij het ontwerp van een passiefhuis, nulwoning of ander energiezuinig gebouw wordt extra aandacht besteed aan het voorkomen van tocht en het beperken van het warmteverlies. Uiteraard besteed men bij het ontwerp van deze klimaatneutrale woningen ook aandacht aan het voorkomen van een koudebrug. Een isolatielaag of isolatieschil van een gebouw zorgt er voor dat het binnenklimaat wordt gescheiden van het buitenklimaat. De gehele buitenzijde van de woning wordt als een isolerende laag gebruikt om de kou of juist de warmte buiten te houden. Zo kan het binnenklimaat beter beheerst worden door een klimaatbeheersingssysteem dan onderdeel is van de domotica van een gebouw.

De domotica is in feite woningautomatisering waarmee het woonklimaat en het gebruiksgemak kunnen worden bevorderd. Domotica kan een woning energiezuiniger maken maar bij de aanwezigheid van koudebruggen is dat lastig. Daarom worden koudebruggen zoveel mogelijk voorkomen bij de bouw van een nulwoning en passiefhuis.

Een koudeburg ontstaat bij de overgang tussen een goed isolerend deel van de constructie van een gebouw en een minder goed isolerend deel van de constructie. Denk hierbij aan een goed geïsoleerde muur die gebouwd is tegen een niet goed geïsoleerde vloer. In dat geval ontstaat bij de vloer de koudebrug.

Er ontstaat ook vaak een koudebrug bij ramen omdat muren vaak voorzien zijn van een betere isolatie dan ramen. Daarom zijn ramen vervangen door dubbelglas of thermopane. De isolerende werking hiervan is nog vrij beperkt ten opzichte van driedubbelglas dat in de meeste nulwoningen of passiefhuizen wordt geplaatst om een koudebrug te voorkomen.

Lastiger wordt het om een koudebrug bij deuren te vermijden. Deuren worden regelmatig gesloten en geopend waardoor warmte het gebouw verlaat. Daarnaast zijn deuren vaak minder goed geïsoleerd waardoor veel warmte door de deur heen wordt afgegeven aan de buitentemperatuur.

Voorkomen van een koudebrug
Het voorkomen van een koudebrug doet men tijdens het ontwerpen van de woning. Of het nu gaat om het ontwerp van een passiefhuis, een nulwoning of een andere woning het voorkomen van een koudebrug is beter dan een koudebrug in een reeds bestaande constructie te bestrijden. Er zijn tegenwoordig systemen waarmee men een koudebrug vroegtijdig kan opmerken. Daarvoor maakt men gebruik van een simulatie of analyse. Er dient extra aandacht te worden besteed aan het ontwerp van de overgang tussen muren en vloeren en daken en muren. Ook tussen de muur en de fundering van een balkon kan een koudebrug ontstaan evenals in de overgang tussen muren en kozijnen. Datzelfde is het geval tussen een muur en een zonwering. Ook wanneer constructiedelen met stalen of glazen constructiedelen in aanraking komen kan een koudebrug of warmtebrug ontstaan omdat staal en glas warmte goed geleiden. Als een gebouw eenmaal gebouwd is kan men een koudebrug ontdekken door gebruik te maken van thermografie.

Deel dit artikel!

Als senior intercedent bij een groot technisch uitzendbureau is Pieter Geertsma verantwoordelijk voor het bemiddelen van personeel in het marktsegment werktuigbouwkunde. Daarnaast is hij landelijk aanspreekpunt voor vragen over dit marktsegment en de ontwikkelingen die daarin plaatsvinden. Door intensieve samenwerking met interne en externe collega’s heeft hij een goed beeld van de totale technische markt. Hierdoor krijgt hij naast nieuws over techniek, innovaties en arbeidsmarkt ook actuele vacatures binnen.

Getagd met , , , , , , , , , , , , , ,
Geplaatst in Duurzaamheid