Technisch Werken

Diesel en chemicaliën winnen uit niet-recyclebaar plastic?

Wereldwijd is het probleem van plastic afval aanwezig. Het plasticafvalprobleem komt onder andere duidelijk naar voren in de oceanen waar men spreekt van een plastic soep. Een groot deel van het plastic in de wereld wordt niet hergebruikt en niet gerecycled. Dat betekent dat er veel plastic afval overblijft. Veel van dit afval beland in de natuur of op vuilnisbelten waar het afval zich steeds verder ophoopt. Startups en innovatieve bedrijven proberen de aanwezigheid van plastic afval te beperken en bedenken oplossingen waarmee plastic afval alsnog kan worden hergebruikt of gerecycled.

Meer halen uit plastic afval
Vaak denkt men bij het hergebruiken en recyclen van plastic afval aan het maken van verpakkingsmaterialen. Als men deze producten niet kan maken van het plastic afval laat men het afval gewoon liggen maar plastic is veel recyclebaarder dan de meeste mensen denken. Een innovatief bedrijf in Amsterdam houdt zich bezig met het bedenken van oplossingen waarmee grondstoffen uit het plastic kunnen worden gewonnen. Het gaat om het bedrijf Bin2Barrel. Dit bedrijf wil diesel en chemicaliën halen uit niet-recyclebaar plastic. Het gaat hierbij om plastic afval zoals de petschaaltjes waarin het vlees in de supermarkt verpakt zit. Ook zouden deze chemische stoffen uit chipszakken en andere verpakkingsmaterialen kunnen worden gewonnen.

Fabriek voor recyclen van plastic afval
Het blijft echter niet bij ideeën. Er wordt daadwerkelijk een fabriek gebouwd in de haven van Amsterdam. In deze fabriek wil Bin2Barrel per jaar meer dan 30 miljoen liter duurzame brandstof produceren. De bouw van deze innovatieve fabriek is begonnen in juni 2018. Als het fabrieksproces eenmaal op gang is gekomen kan men zeer veel plastic afval hergebruiken. Floris Geeris is de medeoprichter van de fabriek en geeft aan dat het bedrijf jaarlijks ongeveer net zoveel gerecyclede brandstof kan produceren als de hoeveelheid brandstof die wordt verkocht bij de Shell-pomp aan de A4 bij Hoofddorp. Dit is een van de drukste pompen van Nederland. De brandstof van Bin2Barrel gaat echter alleen naar de binnenvaart.

Deel dit artikel!

Als senior intercedent bij een groot technisch uitzendbureau is Pieter Geertsma verantwoordelijk voor het bemiddelen van personeel in het marktsegment werktuigbouwkunde. Daarnaast is hij landelijk aanspreekpunt voor vragen over dit marktsegment en de ontwikkelingen die daarin plaatsvinden. Door intensieve samenwerking met interne en externe collega’s heeft hij een goed beeld van de totale technische markt. Hierdoor krijgt hij naast nieuws over techniek, innovaties en arbeidsmarkt ook actuele vacatures binnen.

Getagd met
Geplaatst in Duurzaamheid
Like ons op Facebook!